FAQ

Frequently Asked Questions

You can find all the information in English at the bottom!

1. Wer steht hinter der Plattform schwarzesbrett.oeh.ac.at?
2. Sind wirklich alle Services kostenlos?
3. Wie kann ich ein Inserat schalten? Welche Inserate kommen nicht in Frage?
4. Ich habe keinen Registrierungslink per E-Mail bekommen, was kann ich tun?
5. Ich habe alles versucht, aber die Inseratschaltung klappt nicht.
6. Mein Inserat wurde zwar freigeschalten, ist aber nicht da bzw. nicht mehr da.
7. Ich habe mein Passwort vergessen. Wie kann ich es zurücksetzen?
8. Wie lange dauert es, bis mein Inserat freigeschalteten ist?
9. Kann ich auch private Jobs inserieren?
10. Das Hochladen der Bilder für ein Wohninserat klappt nicht.
11. Wie kann ich ein Inserat melden?
12. Wie erkenne ich ein unseriöses Wohnungsinserat? / How to spot fake flat ads?
13. Wie erkenne ich ein unseriöses Jobinserat? / How do I spot fake job ads?
14. Warum muss ich meine Kontaktdaten beim Schalten eines Inserates angeben?
15. Kann ich meine Profildaten im Nachhinein ändern? (andere Emailadresse etc.)
16. Wie kann ich ein geschaltetes Inserat ändern oder löschen?
17. Wie kann ich mein Inserat verlängern?
18. Kann mein gelöschtes Inserat wieder reaktiviert werden? Ich habe den Text nicht mehr bzw. möchte es nicht nochmal eintippen.
19. Kann ich mein Profil löschen?
20. Wo finde ich die Richtlinien zum Schalten von Inseraten?
21. Was ist der Unterschied zwischen einem Werkvertrag, einem freien Dienstvertrag und einem echten Dienstvertrag?



1. Wer steht hinter der Plattform schwarzesbrett.oeh.ac.at?
Die Plattform schwarzesbrett.oeh.ac.at wird von der Bundesvertretung der Österreichischen Hochschüler_innenschaft betrieben und verwaltet.

2. Sind wirklich alle Services kostenlos?
Alle Services, die auf der Plattform angeboten werden, egal ob als Firmenkund_in oder als Privatkund_in, sind für den/die NutzerIn völlig kostenlos. Es gibt auch keine versteckten Kosten.

3. Wie kann ich ein Inserat schalten? Welche Inserate kommen nicht in Frage?
Rechts oben findest du die Option
Neu registrieren. Bevor du ein Inserat schalten kannst, musst du auf der Plattform angemeldet sein. Nachdem du dich registriert hast, erhältst du eine E-Mail mit einem Bestätigungs-Link. Bitte auf diesen klicken. Dieser Vorgang ist notwendig, um sicherzustellen, dass deine E-Mail-Adresse korrekt ist. Sobald du den Link bestätigt hast, kannst dich auf der Plattform unter "Login" anmelden und alle Services sofort nutzen. Inserate schalten kannst du dann rechts oben unter "Mein Bereich". Folgende Inserattypen sind leider nicht möglich: 1. Biete-Inserate wie "Ich biete Coaching/Unterricht/Stunden für... an", 2. Suche-Inserate wie "Ich suche einen Job/eine Wohnung...", 3. Inserate, die keinen Wohnraum darstellen wie Co-Workingspace, Atelierplätze, Garagenplätze, etc.

4. Ich habe keinen Registrierungslink per E-Mail bekommen, was kann ich tun?
Falls du keinen Registrierungslink per E-Mail bekommen haben solltest, bitten wir dich im Spam-Ordner nachzusehen. Wenn die Registrierung erneut nicht klappt, bitte eine andere Emailadresse versuchen. Im Inserat selbst kann die gewünschte Emailadresse angegeben werden.

5. Ich habe alles versucht, aber die Inseratschaltung klappt nicht.
Erst, wenn sich nach dem Drücken des Buttons "Abschicken" auch der Bildschirm verändert hat, ist das Inserat erfolgreich abgespeichert. Dafür müssen Eingabefelder bzw. Pflichtfelder eventuell auch mehrmals ausgefüllt werden. Außerdem bitte keine Emojis im Beschreibungstext verwenden.

6. Mein Inserat wurde zwar freigeschalten, ist aber nicht da bzw. nicht mehr da.
Wenn du auf der Webseite beim Suchfeld "Was?" ein Stichwort zu deinem Inserat eingibst (achte auf die richtige Inseratkategorie), erscheint es und ist somit auch für alle auffindbar. Das gilt für einen Zeitraum von 6 Wochen. Solltest du unsere Verlängerungsemail nicht gesehen haben (kommt ca. in der 5. Woche, nachdem das Inserat freigeschalten wurde), ist das Inserat leider automatisch gelöscht worden. In diesem Fall musst du es neu eingeben, wenn du es weiter benötigst.

7. Ich habe mein Passwort vergessen. Wie kann ich es zurücksetzen?
Bei Login gibt es dafür den Punkt: Passwort vergessen

8. Wie lange dauert es, bis mein Inserat freigeschalteten ist?
Wir bemühen uns, Inserate so schnell und zeitnah wie möglich freizuschalten. Das Freischalten dauert in den meisten Fällen zwischen 48 und 72 Stunden. Bitte beachten: Bearbeitest du dein Inserat nach der Freischaltung erneut, geht es wieder "offline" und muss von Neuem kontrolliert werden.

9. Kann ich auch private Jobs inserieren?
Natürlich. Leider haben wir jedoch keine "Biete"-Sektion für das Anbieten von Dienstleistungen/Angeboten. Achte bitte darauf, dass der inserierte Job den vorgegebenen Richtlinien entspricht.

10. Das Hochladen der Bilder für ein Wohninserat klappt nicht.
Wenn für Wohninserate Bilder hochgeladen werden, funktioniert das vom Computer aus, aber leider noch nicht vom Tablet oder Handy. Wenn es auch Probleme beim Bilder hochladen über den Computer gibt, bitte versuchen diese zu verkleinern oder weniger Bilder zu verwenden. Erlaubt sind u.a.: JPG, JPEG, PNG, PDF, TIF, TIFF, BMP, SVG

11. Wie kann ich ein Inserat melden?
Obwohl jedes Inserat von uns kontrolliert wird, kann es dennoch vorkommen, dass sich hinter geschalteten Inseraten Markler_innen oder unseriöse Angebote verstecken. In diesem Fall kannst du uns das Inserat melden und wir können den/die jeweiligeN Nutzer_in, sowie das Inserat sperren. Unter der Detailansicht jedes Inserates findest du die Schaltfläche "Melden". Durch einen Klick wird das jeweilige Inserat automatisch gemeldet und überprüft. Möchtest du uns zusätzliche Informationen zu einem Inserat zukommen lassen, schreib uns eine E-Mail an schwarzesbrett@oeh.ac.at.

12. Wie erkenne ich ein unseriöses Wohnungsinserat? / How do I spot fake flat ads?
Wir moderieren nicht. Für Inhalte sind wir nicht verantwortlich. Wir geben unser bestes, unseriöse Inserate so schnell wie möglich zu löschen. Bitte melde Inserate, wenn sie dir unseriös vorkommen! - We do not moderate. We are not responsible for content. We do our best to delete dubious adverts as quickly as possible. Please report adverts if you think they are dubious!
Beachten Sie folgende Links zum Thema Mietbetrug. Falls Sie weitere Fragen haben oder eine Einschätzung von uns möchten, wenden Sie sich gerne an schwarzesbrett@oeh.ac.at /Please note the following links on the subject of rental fraud. If you have any further questions or would like an assessment from us, please contact schwarzesbrett@oeh.ac.at

- Online-Mietbetrug: Experten warnen davor, für eine Wohnung, die noch nicht besichtigt wurde, Geld zu überweisen / Experts warn against transferring money for an apartment that has not yet been viewed

- Fake-Angebote auf allen gängigen Plattformen; Tipps bei der Wohnungssuche - Fake offers on all common platforms; Tips for finding accommodation

- Was tun, wenn Sie auf einen Scammer hereingefallen sind? - What to do if you have fallen for a scammer?

13. Wie erkenne ich ein unseriöses Jobinserat? / How do I spot fake job ads?
Es gibt Job-Betrüger, die Daten von existenten Firmen verwenden oder Firmennamen mit glaubhafter Webpräsenz erfinden. Folgende Faktoren können auf so einen Betrugsfall hinweisen:

- Wenn ein sehr hoher Lohn im Verhältnis zu den Anforderungen für die Tätigkeit angeboten wird („too good to be true“)
- Wenn die Firma ungewöhnliche Schritte von Ihnen fordert, wie zum Beispiel: ein neues Konto in Ihrem Namen zu eröffnen (z.B.: Konten für Kryptowährung/Bitcoins)
- Wenn das Unternehmen zwar einen Arbeitsvertrag für eine befristete oder unbefristete Anstellung für Sie aufsetzt, aber keine Meldung bei der Sozialversicherung erfolgt
- Wenn die Kommunikation allgemein komisch wirkt
- Wenn Home-Office (ohne guten und ersichtlichen Grund) möglich/erforderlich ist

Beware of job scammers that often use data from real existing firms or invent company names with credible website presences. The following could indicate a case of job scam:

- If a high salary is promised, but no high qualifications are needed for the job ("too good to be true")
- If the company asks you to take unusual steps, such as: Open a new account on your behalf (e.g. cryptocurrency / bitcoin accounts)
- If the company draws up an employment contract for you for a fixed-term or permanent position, but does not report it to the social security department
- If email addresses, phone numbers or other pieces of information are contradictory (other domains etc)
- If communication seems odd in general
- If home office, for no good apparent reason, is possible/required

14. Warum muss ich meine Kontaktdaten beim Schalten eines Inserates angeben?
Du hast die Möglichkeit, deine Kontaktdaten mit der vorhandenen Funktion im Formularfeld nicht im Inserat bekannt geben zu müssen ("Telefonnummer nicht anzeigen" oder "Emailadresse nicht anzeigen" anklicken. Eines von beiden muss jedoch in der Regel angezeigt werden, damit du für Interessent_innen erreichbar bist. Ausnahme: Die Bewerbung/Kontaktaufnahme funktioniert über einen externen Link, der im Beschreibungstext angegeben wird ). Für uns ist die Hinterlegung beider Infos intern notwendig, um im Fall von Unklarheiten nachfragen zu können, aber auch im Fall von Missbrauch konkrete Kontaktdaten zu besitzen. Deine Daten werden unter keinen Umständen an Dritte weitergegeben.

15. Kann ich meine Profildaten im Nachhinein ändern? (andere Emailadresse etc.)
In "Mein Bereich" findest du die Schaltfläche "Mein Profil ändern". Hier kannst du sämtliche Daten deines Profils ändern, u.a. das Firmenlogo oder die UID-Nummer. Bitte beachten: Emailadressen können nicht abgeändert werden. Wenn zB. ehemalige Mitarbeiter_innen aus dem Unternehmen ausscheiden oder sich die Emailadresse aus anderen Gründen ändert, einfach einen neuen Account unter einer neuen Emailadresse anlegen und gleich loslegen. Accounts können nicht überschrieben werden.

16. Wie kann ich ein geschaltetes Inserat ändern oder löschen?
Im Loginbereich findest du die Schaltfläche "Geschaltete Inserate", hier die Unterkategorie auswählen (Job, Wohnung, etc.). Nun kannst du das bereits geschaltete Inserat selbstständig erneut bearbeiten oder löschen. Bearbeitung funktioniert mit: Stiftsymbol. Löschen funktioniert mit: Mülleimersymbol. Bitte beachte jedoch, dass dein Inserat nach der Änderung nicht online bleibt und somit auch nicht zwischenzeitlich für Interessierte weiterhin abrufbar ist. Das bearbeitete Inserat muss zuerst wieder erneut überprüft und von uns freigegeben werden.

17. Wie kann ich mein Inserat verlängern?
Inserate laufen sechs Wochen nach Freischaltung automatisch ab und werden gelöscht. Möchtest du jedoch dein Inserat verlängern, bekommst du eine automatische Email, die dich darauf hinweist. Gehe in "Mein Bereich > Geschaltene Inserate" und bearbeite es erneut mit dem Stiftsymbol. Zusätzlich kannst du uns per Email informieren, wenn du möchtest: schwarzesbrett@oeh.ac.at. Wird diese Frist übersehen, muss das Inserat deinerseits neu eingegeben werden.

18. Kann mein gelöschtes Inserat wieder reaktiviert werden? Ich habe den Text nicht mehr bzw. möchte es nicht nochmal eintippen.
Leider nein. Wenn das Inserat nicht nach 5 Wochen verlängert wurde (es kommt hier eine Erinnerungsemail), wird es von der Programmierung automatisch gelöscht, da sonst zu viele nicht mehr aktuelle Inserate am Schwarzen Brett online blieben. Bitte in diesem Fall das Inserat erneut eingeben. Vielen Dank für das Verständnis!

19. Kann ich mein Profil löschen?
Um dein Profil zu löschen, sende bitte eine E-Mail mit dem Betreff "Profil löschen" an schwarzesbrett@oeh.ac.at.
Um Missbrauch zu vermeiden, ist es notwendig, dass du die E-Mail mit der E-Mail-Adresse sendest, mit der du dich registriert hast.

20. Wo finde ich die Richtlinien zum Schalten von Inseraten?
Die Richtlinien findest du hier.

21. Was ist der Unterschied zwischen einem Werkvertrag, einem freien Dienstvertrag und einem echten Dienstvertrag?
Eine genaue Beschreibung der Dienstverhältnisse findest du hier.


 
1. Who stands behind the platform schwarzesbrett.oeh.ac.at?
2. Are all services really free of charge?
3. How can I place an advert? Which adverts are out of the question?
4. I have not received a registration link by e-mail, what can I do??
5. I have tried everything, but the ad placement does not work.
6. My advert has been activated, but is not there or no longer there.
7. I have forgotten my password. How can I reset it??
8. How long will it take for my advert to be activated??
9. Can I also advertise private jobs?
10. Uploading the images for an apartment advert does not work.
11. How can I report an advertisement?
12. How to recognise a dubious flat advert / How to spot fake flat ads?
13. How do I recognise a dubious job advertisement / How do I spot fake job ads??
14. Why do I have to provide my contact details when placing an advert??
15. Can I change my profile details afterwards? (different email address etc.)
16. How can I change or delete an advert I have placed??
17. How can I extend my advert?
18. Can my deleted advert be reactivated? I no longer have the text or don't want to type it in again.
19. Can I delete my profile?
20. Where can I find the guidelines for placing adverts?
21. What is the difference between Werkvertrag, Freier Dienstvertrag and a genuine service contract?



1. Who stands behind the platform schwarzesbrett.oeh.ac.at?
The platform schwarzesbrett.oeh.ac.at is operated and administered by the Austrian's Student's Union.

2. Are all services really free of charge?
All services offered on the platform, whether as a corporate or private customer, are completely free of charge for the user. There are also no hidden costs.

3. How can I place an advert? Which adverts are out of the question?
At the top right you will find the option
Neu registrieren. Before you can place an advert, you must be registered on the platform. After you have registered, you will receive an e-mail with a confirmation link. Please click on this link. This process is necessary to ensure that your e-mail address is correct. As soon as you have confirmed the link, you can log in to the platform under ‘Login’ and use all services immediately. You can then place adverts at the top right under ‘My area’ (Mein Bereich). Unfortunately, the following ad types are not possible: 1. offer adverts such as ‘I offer coaching/lessons/lessons for... ’, 2. search adverts such as ‘I am looking for a job/apartment...’, 3. adverts that do not represent living space, such as co-working spaces, studio spaces, garage spaces, etc.

4. I have not received a registration link by e-mail, what can I do?
If you have not received a registration link by email, please check your spam folder. If the registration fails again, please try another email address. The contact email address can be entered in the advert itself.

5. I have tried everything, but the ad placement does not work.
The advert has only been successfully saved once the screen has changed after pressing the ‘Submit’ (Abschicken) button. Input fields or mandatory fields may have to be filled in several times. In addition, please do not leave the window and use emojis in the description text.

6. My advert has been activated, but is not there or no longer there.
If you enter a keyword for your advert in the ‘What?’ search field on the website (make sure you enter the correct advert category), it will appear and can therefore be found by everyone. This applies for a period of 6 weeks. If you have not seen our renewal email (which comes in the 5th week after the advert has been activated), the advert has unfortunately been automatically deleted. In this case, you will have to re-enter it if you still need it.

7. I have forgotten my password. How can I reset it?
At the Login optionyou can find the field „Forgot password?“ : Passwort vergessen

8. How long will it take for my advert to be activated??
We try to activate advertisements as quickly and promptly as possible. In most cases, it takes between 48 and 72 hours for the adverts to be activated. Please note: If you edit your advert again after it has been activated, it will go ‘offline’ again and must be checked again.

9. Can I also advertise private jobs?
Of course. Unfortunately, we do not have a ‘For Sale’ section for offering services/jobs. Please make sure that the advertised job fulfils the specified guidelines.

10. Uploading the images for an apartment advert does not work.
If pictures are uploaded for apartment ads, this works from the computer, but unfortunately not yet from the tablet or mobile phone. If you also have problems uploading images from your computer, please try to reduce the size or use fewer images. Allowed are among others: JPG, JPEG, PNG, PDF, TIF, TIFF, BMP, SVG

11. How can I report an advertisement?
Although every advert is checked by us, it can still happen that marketers or dubious offers are hidden behind placed adverts. In this case, you can report the advert to us and we can block the respective user and the advert. Under the detailed view of each advert you will find the ‘Report’ (Melden) button. With one click, the respective advert is automatically reported and checked. If you would like to send us additional information about an advert - for example screenshots -, please send us an email to schwarzesbrett@oeh.ac.at.

12. How do I spot fake flat ads?
- The rent is significantly cheaper than comparable flats. - The owners are abroad. - They are supposed to transfer money without a viewing. - Airbnb, Booking.com or vrbo allegedly take care of the viewing and rental process.
Please note: Never transfer money before you have viewed the flat!
We do not moderate the ads, nor are we responsible for content. We do our best to delete dubious adverts as quickly as possible. Please report adverts if you think they are dubious!
Please note the following links on the subject of rental fraud. If you have any further questions or would like an assessment from us, please contact schwarzesbrett@oeh.ac.at

- Online rental fraud: Experts warn against transferring money for an apartment that has not yet been viewed

- Fake offers on all common platforms; Tips for finding accommodation

- What to do if you have been deceived by a scammer?

13. How do I spot fake job ads?
Beware of job scammers that often use data from real existing firms or invent company names with credible website presences. The following could indicate a case of job scam:

- If a very high salary is offered in relation to the requirements of the job (‘too good to be true’)
- If the company asks you to take unusual steps, such as: opening a new account in your name (e.g: Accounts for cryptocurrency/bitcoins)
- If the company draws up an employment contract for you for a fixed-term or permanent position, but you are not registered with the social insurance
- When communication seems odd in general
- If home office, for no good apparent reason, is possible/required


14. Why do I have to provide my contact details when placing an advert?
You have the option of not having to disclose your contact details in the advert using the existing function in the form field (‘Do not display telephone number’ or ‘Do not display email address’ - "Telefonnummer nicht anzeigen" bzw. "Emailadresse nicht anzeigen"). However, one of the two must usually be displayed so that you can be contacted by interested parties. Exception: The application/contact works via an external link that is specified in the description text). It is necessary for us to store both pieces of information internally in order to be able to ask questions in the event of ambiguities, but also to have specific contact details in the event of misuse. Your data will not be passed on to third parties under any circumstances.

15. Can I change my profile data retrospectively? (different email address etc.)
In ‘My area’ (Mein Bereich) you will find the ‘Change my profile’ (Mein Profil ändern) button. Here you can change all your profile data, including the company logo or VAT number. Please note: Email addresses cannot be changed. If, for example, former employees leave the company or the email address changes for other reasons, simply create a new account under a new email address and get started straight away. Accounts cannot be overwritten.

16. How can I change or delete an advert I have placed?
In the login area you will find the ‘Placed adverts’ (Geschaltete Inserate) button, select the sub-category here (job, flat, etc.). You can now edit or delete the advert you have already placed yourself. Editing works with: the pencil symbol. Deleting works with: the waste bin symbol. Please note, that your advertisementdoes not stay online after the change and therefore cannot be accessed by interested parties in the meantime. The edited advert must first be checked again and approved by us.

17. How can I extend my advert?
Adverts expire automatically six weeks after activation and are deleted automatically. However, if you would like to extend your advert, you will receive an automatic email informing you of this. Go to ‘My area' (Mein Bereich) > 'Placed adverts’ (Geschaltete Inserate) and edit it again using the pencil icon. You can also inform us by email if you wish: schwarzesbrett@oeh.ac.at. If you miss this deadline, you will need to place the advert again.

18. Can my deleted advert be reactivated? I no longer have the text or don't want to type it in again.
Unfortunately not. If the advert has not been extended after 5 weeks (a reminder email will be sent), it will be automatically deleted by the system, as otherwise too many out-of-date adverts would remain online on the notice board. In this case, please enter the advert again. Thank you for your understanding!

19. Can I delete my profile?
To delete your profile, please send an e-mail with the subject ‘Delete profile’ to schwarzesbrett@oeh.ac.at.
To avoid misuse, it is necessary that you send the e-mail with the e-mail address you registered with.

20. Where can I find the guidelines for placing adverts?
You can find the guidelines here.

21. What is the difference between Werkvertrag, freier Dienstvertrag and a genuine contract?
You can find a detailed description of the employment contracts here.